Även om många privatpersoner tror att de handlar produkter från Fyndiq.se så är detta enbart en plattform där en mängd olika E-handlare kan sälja sina produkter. För E-handlarna blir det en extra marknadsföringskanal och eftersom kostnaden helt är provisionsbaserad (5% på omsättningen) är det inte någon risk som E-handlarna tar när de aktiverar ett konto hos Fyndiq för att sälja sina produkter via denna plattform.
Steg för steg
Första steget för företagaren är att registrera sig som ”handlare” på Fyndiq. Detta är helt gratis. Därefter kan produkterna och produktbeskrivningarna laddas upp på flera olika sätt. Ett sätt är att göra det manuellt via att helt enkelt ”klippa och klistra”. Ett annat sätt är att använda sig av API. Kort sagt betyder det att E-handlaren kan administrera alla produkter via den E-handelsplattform som idag används. Detta läses sedan av och förs automatiskt upp på Fyndiq. När produkterna är uppladdade granskas dessa av personal på Fyndiq. Detta kan ta upp till 3 dagar och vid enstaka tillfällen något längre.
Nu finns produkterna för försäljning och skulle något behöva ändras i produktbeskrivning, lagersaldo eller liknande kan detta ske mycket enkelt. Det är därmed E-handlaren som står för lager och frakt. Utöver det även garanti. Detta samtidigt som Fyndiq står för plattformen, kundtjänst och betalningslösningar.
Fördelen med Fyndiq
Riskfri marknadsföring
Eftersom det enbart finns en avgift som grundar sig på försäljningen från plattformen är det riskfritt att lägga upp produkter för försäljning. Det enda som ”kostar” är tiden att lägga upp produkterna. Detta utöver avgiften på 5% på omsättningen.
Billig marknadsföring
Fyndiq marknadsför plattformen mot privatpersoner via olika marknadsföringskanaler. Det är en kostnad som helt hamnar på företaget Fyndiq. Avgiften (5% på försäljningen) är en mycket billig marknadsföringskostnad för att få vara med på plattformen. Det kan exempelvis jämföras med affiliate (provisionsbaserad marknadsföring på internet) där kostnaden ofta kan ligga på det dubbla.
Merförsäljning
Har du en butik som enbart säljer hattar kommer de flesta som kommer in till butiken vara intresserad av hattar. Men via Fyndiq fångar man upp kunder som i första hand varit intresserad av att köpa en annan vara. En merförsäljning via olika produkter helt enkelt.